for vivacious athlete

Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito on urheilijan ja valmentajan yhteistyötä

Urheillessa urheiluvamman riski on aina läsnä. Vammariskin tiedostaminen ja sen pienentäminen erilaisin vammoja ehkäisevin metodein on osa laadukasta valmennusta ja liikuntaharjoittelua. Kaikkia vammoja ja loukkaantumisia kuitenkaan ei voida valmennuksella tai harjoittelulla ehkäistä, mutta vamman tai loukkaantumisen ilmaantuessa on niillä merkittävä rooli urheilijan lajiin palaamisessa, suorituskyvyn ylläpidossa sekä uusintavamman ehkäisyssä.

Vamman tai kivun yllättäessä on tärkeää minimoida olemassa oleva vamma, estää lisävammat, arvioida vamman vakavuus ja mahdollistaa vamman parantuminen. Valittuun hoitolinjaan ja toimenpiteisiin vaikuttavat vamma ja sen vakavuus. Vamman tai loukkaantumiseen liittyvän kivun rajoittavuuteen vaikuttavat rakenteellisten ja fyysisten tekijöiden lisäksi mahdollisesti myös muut tekijät, kuten epävarmuus kivun tai vamman vakavuudesta tai sen vaatimasta kuntouksesta. Vamman kuntoutuksessa ja erilaisten kiputilojen hoidossa korostuukin oikean hoitolinjan lisäksi liikkujan ja urheilijan ohjaus. Tieto ei tässä tapauksessa lisää tuskaa, vaan sen on urheilijalle tärkeä työkalu sekä vamman kuntoutuksessa että vamman uusinnan ehkäisyssä.

Vammoja kuntouttava ja ehkäisevä harjoittelu perustuu mm. lihasaktivaatioon, asennon- ja liikkeenhallintaan, lihastasapainoon sekä liikerajoituksien ja lihasheikkouksien hoitoon. Näin ollen varsinainen vammoja hoitava ja ehkäisevä fyysinen työ tapahtuu primääristi urheilijan tekemänä. Ohjaus, opetus ja ymmärrettävä harjoittelun perustelu sekä turvallinen harjoittelu ovat valmentajan vastuulla.

Vammoja kuntouttavaa ja ehkäisevää harjoittelua varten on tulisi arvioida urheilijan liikehallintaa, lihasvoimaa ja -tasapainoa sekä liikerajoituksia ja tekniikkaa yleisen liikkumisen lisäksi urheilijan käyttämissä harjoitteissa, kuten nostoissa, ja lajispesifeissä liikkeissä, esimerkiksi hyppyjen alastuloissa. Vamman ja urheilijan arvioinnin perusteella harjoittelu ja liikkeet modifioidaan niin, että ne tukevat vammasta toipumista, mutta samalla tukevat urheilijan lajia ja ylläpitävät urheilijan suorituskykyä. Harjoitteluun ei ole kaikille sopivaa, universaalia ohjelmointia tai harjoitteita, vaan harjoittelu suunnitellaan yksilöllisesti urheilijan tilanteen mukaan.  

Vivathle sai keväällä kunnian tehdä yhteistyötä ammattikoripalloilija Shawn Hopkinsin kanssa vammoja kuntouttavan ja ehkäisevän valmennuksen tiimoilta.

Alla Shawnin kommentit valmennuksesta

Esittely

Olen Shawn Hopkins, 25, ammattikoripalloilija Tampereen Pyrinnöstä. Päiväni kuluu harjoitellessa kahdesti päivässä, ja väleissä palaudutaan. Kaudella siihen päälle vielä pelit!

Miksi Vivathle?

Tavattiin Kuntotehdas Punaisella Ovella, Virva ohjaajana minä urheillessa. Vivathle-puoli tuli esille minun loukkaannuttua, jonka kautta löysin apua edellä mainitusta paikasta.

Kertoisitko vähän valmennuksesta?

Fiilis, mikä minun valmennuksestani jäi, on uskomaton! Virvan ammattimaisuus ja osaaminen osui nappiin. Äkillisen loukkaantumiseni jälkeen Virva löysi vaivoille vastalääkkeen, ja valmennuksen jatkumo henk. koht. tuotti huikeaa tulosta kropassani. Virvalla on ammattimaisesti hallussa sekä liikuntalääketieteellinen puoli että raaka fyysisen harjoittelun anti.

Hyödyin valmennuksesta lyhyellä aikavälillä, sekä pitkällä. Selän vaivat alkoivat äkillisesti, ja tarvitsin nopeaa apua. Virvan valmennuksen alla pääsin nopeasti takaisin pelikentille, ja jatkettuani Virvan ohjeilla olen saanut pidettyä vaivat poissa.

Vapaa sana

Haluan painottaa Virvan omistautuvuutta sekä ammattitaitoa. Yksilöllinen ohjaaminen ja siihen paneutuminen vaikutti valmennukseen ja omaan tekemiseen. Liikuntalääketieteellinen osaaminen on Virvan vahva puoli, joka tuo liikkeille ja valmennukselle sen pohjan, ja fiiliksen että näillä jutuilla on oikeasti myös tarkoitus. Iso suositus!

Shawn Hopkins 2020

Kiitos palautteesta! Ilo oli meidän puolellamme.

Hyvää duunia ja menestystä pelikentille!

Virva / Vivathle Oy

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Viimeisimmät artikkelit

Juoksijan voimaharjoittelu osa II

Tähän toiseen osioon juoksijan voimaharjoittelusta on rakennettu ehdotus harjoitusohjelmasta. Liikkeet löydät aiemmasta postauksesta. Toimiva toteutus Raskaasti nostaminen = käyttämäsi kuorma (paino/vastus/liikevariaatio) on sinulle raskas (60-85%

Juoksijan voimaharjoittelu osa I

Juoksu kehittyy juoksemalla, mutta voimaharjoittelulla voidaan parantaa juoksun tekniikkaa, taloudellisuutta sekä ehkäistä vammoja. Alta löydät viisi osa-aluetta, jotka on hyvä sisällyttää ja huomioida juoksijan oheisharjoittelussa.

Perustusten kuntotarkastus – alapohja puheeksi

Tällä kertaa Vivathlen artikkelin sisällöstä vastaa vieraileva tähti. Otsikon vinkistä huolimatta kirjoittaja ei ole talojen korjausrakentamiseen perehtynyt rakennusmestari, mutta eräänlainen korjaukseen perehtynyt mestari kuitenkin. Artikkelin

Liikuntaharjoitteluun palaaminen synnytyksen jälkeen

Liikunta-alan ammattilaisen, puolivuotiaan tytön äidin Netan haastattelu CrossFit-lajiin palaamisesta synnytyksen jälkeen ”Liiku normaalisti” tai ”liiku sen mukaan, mikä tuntuu hyvälle”, ovat ohjeita, joita synnyttäneet naiset

Ota yhteyttä